Fra faglært til maskinmester – Ulriks historie

Ulrik foran et offshore vindmøllefundament under konstruktion på Bladt Industries. Ulrik læste videre til maskinmester efter at have arbejdet som elektriker.
Ulrik foran et offshore vindmøllefundament under konstruktion på Bladt Industries. Ulrik læste videre til maskinmester efter at have arbejdet som elektriker.

Ulrik Engemann Rasmussen blev maskinmester fra MARTEC i 2010 efter at have arbejdet som elektriker. I dag er han ansat som projektleder hos Bladt Industries i Aalborg, hvor han er med til at producere fundamenter til offshore vindmøller.

Hvad går dit job ud på i dag?
Som projektleder er jeg ansvarlig for alle elektriske dele på fundamenterne. Vi taler fundamenter til 10 mio. kr stykket, hvor der ofte bestilles 70 til 100 af gangen. Konkret skal jeg specificere og indhente tilbud på de elektriske dele. Tit står jeg også for at indgå kontrakt med underleverandørerne. Jeg skal også lave tidsplaner med produktionen og løbende sørge for, at opgavens udføres og dokumenteres efter kundens ønske. Jeg køber selv ind og holder øje med at økonomien i projektet hænger sammen. Så det er meget varieret arbejde med stort ansvar.

Ulriks arbejde som maskinmester involverer et stort ansvar for alle elektriske dele af fundamenterne. www.martec.dk
Ulriks arbejde som maskinmester involverer et stort ansvar for alle elektriske dele af fundamenterne. http://www.martec.dk

Hvorfor valgte du maskinmester, da du skulle læse videre?
Primært fordi jeg altid har interesseret mig for teknik. Og så studiet mere håndgribeligt end ingeniørstudiet, fordi der er det praktiske element. Det er nemmere at få et facit ud af det, man arbejder med. Man kan se, hvad det skal blive til og bruges til. Bredden i uddannelsen er en stor styrke bagefter, fordi du ofte ender med at arbejde med emner fra flere af fagene på samme tid. Jeg kan tale med om mange forskellige tekniske emner, uden at være helt tabt, og man kan hurtigt samle op på emner, man engang har haft.

Hvilken forskel gør det, at du er faglært?
I mit job i dag, gør det en kæmpe forskel. Det er klart en fordel, selv at have haft fingrene i praktisk arbejde. Og som elektriker var det oplagt, at jeg fik det her ansvarsområde. Men jeg kan stadig udvikle mig. Der er rigtig meget elteknik på maskinmesteruddannelsen, og det har selvfølgelig været en styrke i studiet, at jeg har set og måske indstillet på de apparater, vi skulle lære om. Men der er stadig udfordringer, når man når ud over basisstoffet fra elektrikeruddannelsen.

Fundamenter for milliarder udskibes fra Bladt Industries i Aalborg. Ulriks arbejde involverer alle de elektriske komponenter. www.martec.dk
Fundamenter for milliarder udskibes fra Bladt Industries i Aalborg. Ulriks arbejde involverer alle de elektriske komponenter. http://www.martec.dk

Hvad var det hårdeste ved at læse videre?
Det projektorienterede arbejde i grupper er sværere, når man er vant til at gå på en teknisk skole. Og så er teorien selvfølgelig svær, da det jo primært er teori, man lærer. Da MARTEC er et mindre uddannelsessted får man hurtigt er nært forhold til medstuderende og undervisere

Hvorfor vil du anbefale uddannelsen til andre faglærte?
Man kan bruges til stort set alt i moderne produktionsvirksomheder og inden for den tekniske branche. I løbet af 5 år har jeg været omkring alle dele af vores projekter i Bladt, så der er stor afveksling i opgaverne. Så man skal gøre det for at kunne få flere typer job. Et afvekslende job, som man kan lide at stå op til.

LÆS MERE OM UDDANNELSEN
Læs om adgangskursus til maskinmesteruddannelsen (for faglærte)
Læs mere om maskinmesteruddannelsen på MARTEC

PRØV UDDANNELSEN AF
Se alle Åbent Hus arrangementer her
Eller skriv til pmr@martec.dk så arrangerer vi en dag på MARTEC til dig.

HAR DU SPØRGSMÅL? Kontakt os her

Leave a Reply

